track

Boosheid en woede | Hoe krijg je jezelf in balans?

« terug naar overzicht
02-06-2016



Boosheid en woede
 We onderscheiden 2 soorten boosheid:
  1. Boos, geen wraakgevoelens. Dit is een boosheid die krachtig is en je kunt duidelijk zijn. De boosheid gaat niet met jou op de loop.
  2. Boos terug doen, wraakgevoel. Dat is woede. Deze boosheid is gif. Zowel voor jou als voor de ander. Woede is een verduistering in je hoofd. Je wil de persoon die je iets aan heeft gedaan terugpakken, terugslaan. Je hebt een sterke drang iets terug te doen en/of te laten weten dat je gekwetst bent. In woede kan je niet rustig praten en zeggen wat het jou doet. 
Ga herkennen wanneer de 2e soort boosheid bij jou begint.
Als je het herkent is het al voor de helft gezakt. En dit is lastig, toegeven dat je schade wil aanbrengen. Vaak rationaliseer je het en dat rationaliseren is hetzelfde als ontkennen.
Woede is een aspect van de geest waar je geen controle over hebt. Het heeft niets met die ander te maken. Woede heeft vooral een effect op jou. Je eigen geest wordt gemeen. Je energielevel zakt.
 
Advies voor hoe je ermee om gaat:
  • Herken dat je boos bent. Adem! Adem vooral uit zodat het venijn niet naar binnen slaat.
  • Herken gemene gedachten zoals:
    • “Wat een lui varken is het toch”
    • “Hij moet het doen zoals ik het wil”
    • “Zij luistert nooit naar me”
    • “Hij doet nooit iets voor me”
  • Trek je terug en ga voor een spiegel staan. Zie de boosheid in je ogen. Maak contact met je boosheid. Waar zit het in je lichaam? Op wie ben je boos?
  • Schreeuw je boosheid eruit. Gebruik alle scheldwoorden die in je op komen. Als je de behoefte voelt sla dan in de lucht, trap, schop, raas, tier. Gooi het er allemaal uit.
  • Ga een stuk lopen. Stamp bij elke stap hard op de grond. Zo stamp je de woede eruit.
  • Als je leeg bent adem dan een paar keer diep in en uit. Vul je lichaam met schone, zuivere lucht. Dit lucht op, letterlijk en figuurlijk. Op deze manier zet de woede zich niet vast in je systeem en ben je niet destructief naar jezelf als de ander. 
Meer weten over hoe je jezelf snel in balans krijgt?
Stuur een mail naar info@ankervanderiet.nl of bel 06-12075541.